MY FRIENDS.. MERE DOSTE... CHINGU...

ENTIRELY ME!!

Monday, August 30, 2010

MERDEKA?? TAK... KITA BELUM LAGI MERDEKA!!


assalamualaikum...

kali ni aku nk berbincang mengenai perkara yang mungkin agak serius.. MERDEKA... pd korang semua... MERDEKAkah kita.??? aku rasa tak.. pada aku kita masih lagi dijajah dari semua aspek... aspek bahasa, pembangunan, ekonomi dan yang paling utama pemikiran.. siapalah aku yang hanya seorg pelajar di salah sebuah institusi pengajian tinggi di MALAYSIA ini... aku bukannya anak orang berada yang mampu membeli kerajaan sendiri dan melakukan apa sahaja bagi kepentingan semua.. malah mungkin jika aku mempunyai peluang itu.. aku juga mungkinn tergoda dengan segala kemewahan lantas aku akan hanya mementingkan diri aku sahaja.. aku hanya manusia biasa... aku juga mungkin tergoda imannya... syukurlah.. aku hanya insan biasa...

2010... bermakna 53 tahun yang lalu bapa kemerdekaan kita mengisytiharkan kemerdekaan.. alangkah nikmatnya... namun... selepas 5 tahu itu.. adakah kita benar2 telah membina identiti sendiri... maaf andai perkara yang aku tulis ni mungkin mengundang kemarahan... namun... terus terang aku nyatakan.. kita xde identiti sendiri... malah untuk pengetahauan semua.. yang mungkin terbaca blog aku ini... nama MALAYSIA sebenarnya dicipta oleh orang lain... jauh lebih lama sebelum kita merdeka... berIDENTITIkah kita nadai nama negara sendiri pun hasil ciptaan penjajah.. aku mengetahui hal ini dari seseorg.. carilah di Oxford buku tersebut.. dan lihat tarikh terbitannya bila.. korang mungkin rasa aku menipu kerana sangatlah susah untuk mencari buku itu namun aku tau.. ada... carilah.. aku tak bohong..

biarlah aku sentuh sikit soal bahasa... aku sabagai seorg pelajar amat berbangga dengan tempat aku belajar ini kerana proses pembelajarannya mengunakan bahasa melayu baik dari segi pengajaran dan juga tugasan... namun segala benda yang kena buat kajian semuanya bahasa inggeris... aku sangat pelik.. paling dekat dengan bahasa melayu pun ialah bahasa indonesia... sebagai pelajar penulisan aku baru tahu betapa pentingnya bahan- bahan rujukan tersebut itu dialih bahasakan kepada bahasa melayu.. apalah sangat nak diagungkan bahasa penjajah itu.. aku tau bahsa mereka agak penting.. namun cuba lihat negara kuasa2 besar yang hanya menggiunakan bahasa mereka.. dan lihat.. seperti JEPUN, PERANCIS... semua teks kesusasteraan malah teks2 perubatan, kejuruteraan dan sebagainya... semua itu hasil usaha pakar2 mereka mengalih bahasakan semua itu bg kepentingan semua... mana pakar2 kita... negara ini bukannya ketandusan pakar2 yang berjaya... mana mereka.. adakah mereka hanya bekerja untuk mengembungkan poket sendiri dan bukannya mengisi poket anak watan... 

dari segi ekonomi, pembangaunan dan sebagainya yang lain, mungkin agak pelik hjika aku sentuh.. kerana aku sendiri tidak punya pengalaman.. namun aku ingin sentuh mengenai hal seni di negara kita... baik dari segi nyanyian, lakonan, pementasan dan yang sebagainya yang berkaitang dengan seni persembahan.. kita memang jauh ketinggalan... industri seni yang sangat kecil dan mereka2 yang tidak berbakat kebanyakannya yang hanya menjual gosip n bodi lebih dari bakat... sekali lagi aku ingin meminta maaf.. aku tau bukan semua yang begitu.. aku tahu kita mempunyai ramai yang berbakat dalam bidang seni ini.. namun.. mana mereka.. tidak langsung dikenali ramai... muzik... jangankan nk menjangkau pasaran ASIA... kita ini jauh sepuluh tahun ketinggalan berbanding jiran sendiri INDONESIA... filem... ahh... jangankan nk mencapai HOLLYWOOD... BOLLYWOOD pun x lepas... negara yang merupakan antara negara yang agak kurang serba serbinya berbanding MALAYSIA mampu untuk menghasilkan hampir 200 buah filem tiap tahun.. kita... 10 pun belum tentu ada... kita juga sering kali meniru yang lain... tak boleh aku katakan disini cerita yang mana.. namun nak meniru pun tahu lah batas2nya.. sampaikan nk bukak2 baju semua.. itu kah IDENTITI bangsa kita?? 

sampai sini sajalah celoteh aku.. maaf andai yang membaca ada yang terasa hati.. 

love...

me>>>

x.o.x.o
WAJIB LIKE :D

2 comments:

sya said...

bravoooooooo hahaha...!

Anonymous said...

mengapa tidak:)