MY FRIENDS.. MERE DOSTE... CHINGU...

ENTIRELY ME!!

Sunday, August 7, 2011

Back To School: Ramadan Datang Lagi *Juadah Berbuka*

salaam...


Dah seminggu umat Islam Se'Malaysia berpuasa.. *tak leh nak kata sedunia.. ada yg mula puasa lmbat kan??* Tentu pasar ramadan yang berhampiran dah habis diround dalam seminggu ni .. KAN... hahah biasa lah orang Melayu ni.. juadah berbuka je dah lima nam jenis lauk.. tu tak masuk airnya lagi.. kuih muihnya lagi.. hahaha

Okey.. ni aku nak story pasal juadah berbuka yang dah macam menjadi rutin aku pada Ramadan Tahun ni.. Sebelum aku masuk ASRAMA ASWARA ni aku kan berulang dari BTS ke ASWARA. nak2 pulak kelas habis petang.. jadi sampai je BTS aku round dulu pasar ramadan yang memang sepanjang-panjang jalan ke rumah aku tu.. hahah

Juadah yang beli tiap- tiap kali.. cuma dua benda je... Murtabak Jala dan Air Tembikai.. 

Napa dua je??? 
Tak makan nasik ke?? 
Kenyang ke?? 
Ke tak PUASA... 

Aku rasa ni antara soklan yang berlegar- legar kat kepala pembaca blog nih.. *ceit bajet ramai dok baca blog hang...* tapi.. SUKAHATI AkULAHHH

Taklaah.. seharian berpuasa... perut pun kosong.. kang kalau makan banyak2 kang terkejut perut aku.. Jadi dua benda ni lah yang jadi pilihan aku.. Masa hari pertama ramadan tu.. aku saja je... Cuba dua menu ni.. tah macam mana lekat.. sampai hari hari beli.. tak jemu...

ginilah rupa murtabak jala tu
Sumber: Yahoo!
Yang kat atas tu Murtabak Jala.. Aku selalu belu inti daging.. ayam aku kureng sikit.. Sepanjang- panjang pasar ramadan kat rumah aku tu.. Ada satu gerai je yang jual murtabak roti jala ni.. Sedap weh... siyes.. kene pergi awal.. kalau lambat memang tunggu lama la... Semalam *SABTU* ada orang order last minit kat pak cik jual murtabak ni 50 keping.. pergh.. lama gila tunggu dia buat.. Dia jual tak mahal.. RM 2 je... Kalau kat pasar malam biasa.. org dah tak jual harga ni.. RM 2.50 diorg jual.. kadang2 RM 3.. Rezeki pak cik tu agaknya..

Napa aku pilih murtabak jala.. sebab murtabak yang biasa dah selalu makan... Time puasa ni je muncul makanan yang pelik2 sikit...  hehehe.. Aku berbuka makan ni je selalu.. Malamnya nak sahur aku makan roti pratha segera... Jimat...

Tang air tu.. aku selalu beli kat satu gerai ni je... Sebab.. dia antara gerai yang jual air bungkus besar dengan harga RM 1.. Gerai lain dah up samapi RM 2.. padahal aku tengok kuantiti lebih kurang sama je.. Lagipun aku malas nak pikir lebih2.. balik dari kelas badan dah letih.. beli je apa yang ada.. kan... JIMAT!!!

Korang... ada ke juadah kegemaran koran untuk Ramadan kali ini?

Sekian

x.o.x.o

WAJIB LIKE :D

No comments: